Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu predložilo ešte v minulom roku do medzirezortného pripomienkového konania nový zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorého hlavným cieľom je pripraviť novú komplexnú právnu úpravu celej problematiky odborného vzdelávania a prípravy v stredných odborných školách. Súčasťou právnej úpravy nového zákona je aj zavedenie prvkov duálneho vzdelávania do systému odborného vzdelávania a prípravy, čo si vyžaduje vytvorenie systému duálneho vzdelávania a mechanizmu overenia spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania.
Všeobecne – pripomienka z hľadiska motivácie zamestnávateľov
1. Návrh zákona radikálne finančne aj administratívne zaťažuje zamestnávateľov nákladmi na žiakov v duálnom vzdelávaní už v čase, keď je len veľmi ťažké posúdiť, či žiak bude spĺňať ich požiadavky na pozíciu v danej firme, pre ktorú bolo učebné miesto vytvorené. 2. Náklady na zamestnávateľov na financovanie duálneho vzdelávania v návrhu zákona, nie sú dostatočne kompenzované navrhovanými daňovými úľavami. 3. Uvažuje sa automaticky s preplácaním nákladov zo strany zamestnávateľov škole ( hmotné a finančné zabezpečenie žiaka, náklady na mzdy + odvody na majstrov odborného výcviku…) ale okrem paušálnej daňovej úľavy na žiaka, ktorá nepokryje ani základné náklady – ochranné pracovné prostriedky, strava, nástroje a náradie…. nie je v zákone uvažované s motiváciou zamestnávateľov pre vstup do duálneho vzdelávania. Uvedieme požiadavky na zamestnávateľov : Hmotné zabezpečenie žiaka : – stravovanie počas praktického vyučovania – ubytovanie žiaka v ŠI – preukázané cestovné výdavky Finančné zabezpečenie žiaka : – odmenu za produktívnu prácu – motivačné štipendium na odbory s nedostatočným počtom absolventov pre potreby trhu práce – podnikové štipendium – pracovné štipendium Ostatné náklady, súvisiace s výkonom duálneho vzdelávania : – inštruktorov z radov zamestnancov ( maximálne 3 žiaci/1 inštruktor ) riadne vyškolených, podliehajúcich hodnoteniu – pracoviská zamestnávateľa, vybavené v súlade s organizáciou výchovy a vzdelávania pre daný odbor vrátane materiálneho vybavenia ( aj dlhodobým majetkom ) – personálne náklady na majstrov odborného výcviku ( i v prípade, že sú to zamestnanci školy, hradí v tomto prípade zamestnávateľ ) – administratívne náklady, súvisiace s výkonom – hodnotenia žiakov, inštruktorov, účasť na praktických skúškach, odbornej maturite, spoluúčasť na vypracovávaní školských vzdelávacích programov… ) Štát poskytuje na žiaka 3 200 ( 1 600 ) Eur na zdaňovacie obdobie ako odpočet od základu dane – t.j. z tejto sumy 20 % – t.j. reálne iba v prípade kladného základu dane sa zamestnávateľovi vráti 640 ( 320 ) Eur za rok ! Zdôrazňujeme, že pre zamestnávateľov nie je motivačné to, že náklady na duálne vzdelávanie sú daňovo uznané – je to náklad ! Podľa navrhovaných úprav v zákone 595/2003 Z.z. o daniach z príjmov sme presvedčení o tom, že zamestnávatelia do tohto procesu vstupovať nebudú a naďalej bude prevládať školský systém, produkujúci absolventov, vyštudovaných v odboroch, nepotrebných pre trh práce ! Upozorňujeme, že v procese prípravy nového zákona zamestnávatelia prijali na seba všetky záväzky súvisiace s kvalitným duálnym vzdelávaním s podmienkou, že ich motivácia zo strany štátu bude adekvátna a primeraná. V navrhovanom znení zákona však ostali povinnosti zamestnávateľov v plnej miere a vypadli navrhované daňové úľavy. |
VŠEOBECNÁ PRIPOMIENKA Z POHĽADU NEÚMERNÉHO POVÝŠENIA ÚLOHY STAVOVSKÝCH A PREFOSIJNÝCH ORGANIZÁCIÍ – TU BY MAL MAŤ PRÁVOMOCI JEDINE ŠTÁT
Klub 500 opätovne navrhuje, aby bol vytvorený úzky, efektívny a centralizovaný model riadenia odborného vzdelávania – zastrešenie ŠIOV – om po jeho reštrukturalizácii za plnej účasti zamestnávateľov. Toto je zárukou efektívneho vynakladania prostriedkov štátneho rozpočtu na riadenie vzdelávania! Navrhujeme aby kompetencie zamestnávateľských zväzov a združení v plnej miere prevzal štát a takto bol upravený návrh zákona. Potom výkon kompetencií upraviť, ide o : – overovanie spôsobilosti zamestnávateľa pre výkon duálneho vzdelávania – opakované overovanie spôsobilosti, prípadne jej zánik – posudzovanie zmluvy o duálnom vzdelávaní, učebnej zmluvy – účasť na tvorbe vzorových učebných plánov a vzorových učebných osnov – školenia, overovania a vystavovanie potvrdení inštruktorom z radov zamestnávateľov – posudzovanie centier odborného vzdelávania a prípravy na školách… |
§3
Klub 500 nesúhlasí s definíciou strednej odbornej školy s prívlastkom, nakoľko sa prívlastkom odbornej školy napr. podľa spoločnosti výrazne narušuje tradícia školy a stiera sa hlavný význam odbornej školy a to príprava absolventov pre priemysel. Nesprávne zvolený prívlastok odbornej školy môže úplne zmeniť postavenie a zámer vzdelávania pre prax. Upozorňujeme, že ak sa združia zamestnávatelia z odborov vzdelávania, ktoré nie sú rovnaké, alebo príbuzné a majú záujem budovať/podporiť jednu odbornú školu s tým, že využijú efekty spoločného riadenia a infraštruktúry máme za to, že je to prípad práve efektívneho nakladania prostriedkov štátneho rozpočtu a zákon by im nemal brániť. Takéto prípady by mali byť povolené/podporené v prípade, ak sa jedná o školy, v ktorých sú takéto typy (menšinové) odborov zazmluvnené zo strany konkrétnych zamestnávateľov Klub 500 je presvedčený, že štát má (bude mať) všetky nástroje k tomu, aby kontroloval a overoval kvalitu a podmienky pre výkon odborného vzdelávania a v prípade pochybností a nekvality zasiahol, prípadne neschválil žiadosti o otvorenie nových odborov kde nebudú zabezpečené adekvátne podmienky NÁVRH KLUBU 500: Klub 500 navrhuje vypustiť návrh, aby SOŠ mohla poskytovať odborné vzdelávanie len v jednom odbore vzdelávania, príp. príbuzných odboroch. zaradených do jednej skupiny odborov vzdelávania a v príbuzných odborov vzdelávania Klub 500 navrhuje, aby pre školy, ktoré majú za sebou určitú nezanedbateľnú históriu, bola v zákone ponechaná možnosť ich historického názvu a netrvalo sa na zmene názvu – prívlastku školy – podľa prevažujúceho odboru vzdelávania. |
§3
Za nadbytočné považuje klub 500 pojmy pedagogická a sociálna akadémia, pedagogická a kultúrna akadémia, technická akadémia a dopravná akadémia. Klub 500 nesúhlasí, aby poslanci VÚC rozhodovali o škole, jej názve a uplatnení. V nadväznosti na vyššie spomenuté navrhujeme prísnu centralizáciu školstva, ktoré musí riadiť štát. Navrhujeme prísne reorganizovanie štátneho aparátu za účasti zamestnávateľov tak, aby kompetentne a odborne riadil školstvo štát. Nesúhlasíme, aby odborné školstvo riadil a organizoval VUC a priemyselné komory. |
§9 ods. 6
Klub 500 navrhuje ods. 6 vypustiť. Poskytovanie rovnopisu zmluvy zriaďovateľovi považujeme za nadbytočné, neefektívne a neadekvátne administratívne zaťažujúce. Klub 500 navrhuje zmeniť povinnosť rovnopisu zmlúv na prehľad/zoznam – súpis zamestnávateľov, s ktorými má škola zmluvy uzavretú prostredníctvom svojho webového sídla resp. webového sídla ŠIOV. Z praktického hľadiska si dovoľujeme upozorniť, že ide o zmluvný vzťah každej školy a zamestnávateľa, ktorý obsahuje aj know-how a preto sme presvedčení, že nie je dôvod, aby sa rovnopisy zmlúv(pričom každá zmluva má 4-5 strán) zasielali zriaďovateľovi. |
§11 ods. 5
V tomto ods. navrhujeme zmeniť vzorec výpočtu a definíciu minimálnej výšky nákladov na financovanie praktického vyučovania žiakov v systéme duálneho vzdelávania tak, aby bolo jasné, aká je minimálna výška nákladov z pohľadu školy i zamestnávateľa. Návrh : Nárokovaná minimálna výška nákladov školy na financovanie praktického vyučovania žiakov v systéme duálneho vzdelávania sa určí ako rozdiel sumy na financovanie praktického vyučovania žiakov príslušnej školy, ktorý sa určuje normatívom MSVVaŠ SR a nákladov na platy pedagogických zamestnancov. Nárokovanú minimálnu výšku nákladov zamestnávateľa na financovanie praktického vyučovania žiakov v systéme duálneho vzdelávania tvorí výška nákladov na platy pedagogických zamestnancov, pod vedením ktorých žiaci. |
§12
Klub 500 navrhuje vypustiť znenie a spôsobilosť ponechať na MŠVVaŠ SR Klub 500 nesúhlasí s vytváraním pôsobnosti a práva stavovských a profesijných organizácií, ktoré sú roztrieštené, nedisponujú personálnym ani finančným aparátom na overovanie spôsobilosti poskytovať praktické vyučovanie zamestnávateľom. . Upozorňujeme na ďalšie finančné požiadavky, ktoré si všetky tieto stavovské a profesijné organizácie budú žiadať od štátu. Upozorňujeme na to, že je v prvom rade v záujme zamestnávateľa, aby praktické vyučovanie spĺňalo zákonné normy a prinieslo želateľný efekt. |
§13
Klub 500 zásadne nesúhlasí s ustanovením upravujúcim žiadosť o overenie spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať odborné vzdelávanie. Súčasti žiadosti sú administratívne a finančne náročné a neefektívne. Navrhujeme vypustiť znenie a formu žiadosti a jej štruktúry upraviť – ponechať na MŠVVaŠ SR |
§14
Klub 500 nesúhlasí s celým ustanovením, vzhľadom na to, že sa opätovne vkladá do rúk stavovských a profesijných organizácií neprimeraná sila a právo, ktoré vzhľadom na roztrieštenosť, nedostatočné personálne a finančné zabezpečenie nemôžu plniť. Klub 500 zároveň nesúhlasí s obmedzením vydania osvedčenia o overení spôsobilosti na akýkoľvek časový úsek. Sme presvedčení, že v prípade ak nedôjde k zásadnej zmene vo výkone praktickej prípravy príp. zamestnávateľa, malo by byť toto osvedčenie vydávané na dobu neurčitú. Navrhujeme predmetné znenie a formu žiadosti a jej štruktúry upraviť – ponechať na MŠVVaŠ SR. |
§15
Klub 500 zároveň nesúhlasí s obmedzením vydania osvedčenia o overení spôsobilosti na akýkoľvek časový úsek. Sme presvedčení, že v prípade ak nedôjde k zásadnej zmene vo výkone praktickej prípravy príp. zamestnávateľa, malo by byť toto osvedčenie vydávané na dobu neurčitú.
|
§16
Klub 500 nesúhlasí s celým ustanovením, vzhľadom na to, že sa opätovne vkladá do rúk stavovských a profesijných organizácií neprimeraná sila a právo, ktoré vzhľadom na roztrieštenosť, nedostatočné personálne a finančné zabezpečenie nemôžu plniť. Klub 500 zároveň nesúhlasí s obmedzením vydania osvedčenia o overení spôsobilosti na akýkoľvek časový úsek. Sme presvedčení, že v prípade ak nedôjde k zásadnej zmene vo výkone praktickej prípravy príp. zamestnávateľa, malo by byť toto osvedčenie vydávané na dobu neurčitú. A zároveň : Klub 500 nesúhlasí, aby k zániku osvedčenia zamestnávateľa na vykonávanie odborného vzdelávania došlo aj na základe návrhu štátnej školskej inšpekcie(ŠŠI). Nesúhlasíme, aby ŠŠI v situácii, kedy nepovoľuje vznik spôsobilosti mohla podávať návrh na zánik osvedčenia zamestnávateľa. Zároveň upozorňujeme na konkurenčný boj, pretože ŠŠI nedisponuje odborne zdatným aparátom, ktorý by mohol posudzovať zánik a teda k posudzovaniu spôsobilosti si bude prizývať zástupcu konkurencie, ktorý vo vlastnom záujem upozorní na chyby resp. nedostatky zamestnávateľa, ktoré ho môžu poškodiť. |
§17 ods. 2
Klub 500 navrhuje ods. 2 vypustiť. Sme presvedčení, že platnosť osvedčenia by mala byť vydávaná na dobu neurčitú. Ods. 12 Navrhujeme vypustiť s ohľadom na zvýšenú a neadekvátnu administratívnu náročnosť pre zamestnávateľa. Zároveň upozorňujeme na osobitosti každej zmluvy, ktorá je chránená obchodným tajomstvom a môže obsahovať prvky know-how zamestnávateľa resp odbornej školy. |
§18 ods. 2-4
Klub 500 navrhuje ods. 2-4 vypustiť. Klub 500 považuje vydávanie potvrdenia o odbornom vzdelávaní a príprave žiaka v systéme duálneho vzdelávania za nadbytočné. Z praktického hľadiska upozorňujeme, že môže dôjsť k zmene podmienok duálneho vzdelávania. Toto potvrdenie je záťaž pre rodiča aj pre zamestnávateľa. V nadväznosti na túto pripomienku považujeme aj ods. 4 príslušného paragrafu – prikladanie potvrdenia k prihláške pre vzdelávanie za zbytočnú neefektívnu záťaž |
§19
Klub 500 navrhuje §19 vypustiť. Klub 500 považuje vydávanie potvrdenia o odbornom vzdelávaní a príprave žiaka v systéme duálneho vzdelávania za nadbytočné. Z praktického hľadiska upozorňujeme, že môže dôjsť k zmene podmienok duálneho vzdelávania. Toto potvrdenie je záťaž pre rodiča aj pre zamestnávateľa. |
§20
Klub 500 považuje povinnosť uzatvoriť učebnú zmluvu do 15. júla príslušného kalendárneho roka za nezmyslenú. Vzhľadom na to, že v súčasnosti si študenti môžu podať viacero prihlášok je táto lehota neprimeraná. Klub 500 navrhuje zjednotiť zákonom stanovenú lehotu s ukončením eduzberu a to s termínom do konca septembra. Klub 500 zároveň v §20 vypustiť bod 10. Navrhujeme zoznam učebných zmlúv zverejniť na svojej web stránke a v písomnej forme zaslať MŠVVaŠ. Inak je tu zvýšená administratíva ! |
§23 e)
Ustanovenie považujeme za nadbytočné a neefektívne. Sme presvedčení, že stavovská ani profesijná organizácia nemôže suplovať postavenie zamestnávateľa v procese duálneho vzdelávania. Ten je zodpovedný za odbornú prípravu inštruktora v súlade so zmluvou o duálnom vzdelávaní. V prípade, že ide o malých zamestnávateľov, môžu požiadať o súčinnosť MŠVVaŠ (ŠIOV). Ustanovenie navrhujeme vypustiť. |
§24 ods. 1
Klub 500 navrhuje v ods. 1 vypustiť prerokovanie školského vzdelávacieho programu s príslušnou stavovskou organizáciou. Nemôžeme súhlasiť, aby stavovská organizácia rozhodovala o vzdelávacom programe odbornej školy. |
§25
Zmeniť znenie – bodu 1, písmena c) na : Informuje o písomnom súhlase príslušnú stavovskú alebo profesijnú organizáciu – bodu 3 na : Odo dňa udelenia súhlasu zriaďovateľom Postačuje aby zriaďovateľ udelil písomný súhlas v súlade s podmienkami Zabezpečiť 60% odborného výcviku v duálnom systéme priamo u zamestnávateľa je problematické u zamestnávateľov, ktorí majú zaradené všetky pracoviská do kategórie 3 a 4. podľa Zákona č.355/2007. Navrhujeme, aby v takom prípade bol odborný výcvik realizovaný v dielni centra odborného vzdelávania a prípravy považovaný za odborný výcvik u zamestnávateľa. Podľa Zákona č. 124/2006 je zakázaný vstup mladistvým na pracoviská kategórie 3 a 4 (so zvýšeným rizikom). Žiaci dosiahnu vek 18 rokov postupne až v priebehu 3.ročníka. U takéhoto zamestnávateľa by mohol byť odborný výcvik len vo štvrtom ročníku, a preto by rozsah uvedený v §11 odst. 2 nebolo možné dodržať. Centrá odborného vzdelávania a prípravy majú vytvorené podmienky na to, aby takýto odborný výcvik zabezpečovali aspoň do doby dosiahnutia veku 18 rokov u žiaka. |
§28
Doplniť v bode 3) … sa poskytuje motivačné štipendium… jasnú definíciu – financované zo štátneho rozpočtu podľa osobitného predpisu . Klub 500 požaduje v Ods. 3 odstrániť v „študijnom odbore alebo v učebnom odbore zaradenom do zoznamu študijných odborov a učebných odborov s nedostatočným počtom absolventov pre potreby trhu práce“, sa poskytuje motivačné štipendium. Klub 500 navrhuje ustanovenie v úvodzovkách za nadbytočné, vzhľadom na to, že odborné školstvo celkovo trpí nedostatkom všetkých študentov. Preto navrhujeme predmetné diskriminačné ustanovenie, bez metodologického ustanovenia, vypustiť a nahradiť ho tak, aby sa podporilo duálne vzdelávanie – t.j. : Žiakovi, ktorý sa pripravuje na povolanie, skupinu povolaní alebo odborných činností v študijnom alebo učebnom odbore a má uzatvorenú pracovnú zmluvu….poskytuje motivačné štipendium…. Zdôvodnenie : Motivovať žiakov, aby počas štúdia dosahovali výsledky, vedúce k uzatvoreniu pracovnej zmluvy so zamestnávateľom a neskončili na úradoch práce. V bode 4. Vložiť za text vo výške aj slovko : do : Limitovanie maximálne do výšky nie vo výške ( absolútne..) |
§29
Vypustiť odst.2, bod 8, písmeno c) d) Vypustiť v bode 3 bod d) e) Navrhujeme vypustiť ako orgán podieľajúci sa na koordinácii odborného vzdelávania a prípravy písm. c) stavovské organizácie a profesijné organizácie a d)združenia odborových zväzov. |
§30
Klub 500 navrhuje vypustiť v ods. 1 písm. c) – v spolupráci so stavovskými organizáciami a profesijnými organizáciami – t.j. iba MŠVVaŠ vypracúva vzorové učebné plány a vzorové učebné osnovy |
§33
Klub 500 navrhuje vypustiť tento paragraf – prípadne ponechať iba ako informačný. Sme presvedčení, že hlavnú úlohu v procese duálneho vzdelávania má prebrať štát prostredníctvom svojich inštitúcií, ktoré by úzko spolupracovali so zamestnávateľmi. Klub 500 zastáva názor, že množstvo a nedostatočné vybavenie stavovských a profesijných organizácií vnesie do procesu odborného vzdelávania ďalšie nezrovnalosti a nejasnosti a tým skomplikuje vstup zamestnávateľov do duálneho vzdelávania. Zákon navrhuje zabezpečenie výkonu kompetencií zamestnávateľských zväzov a združení na celoštátnej úrovni. V skutočnosti na to nie sú v týchto organizáciách pripravení profesijne ani finančne a výkon teda je otázny ! Decentralizácia systému medzi 12 privátnych, materiálne a personálne na tento účel nevybavených organizácií nedáva žiadne garancie na súčinnosť a pomoc malým a stredným podnikom, nehovoriac o absolútnej strate orientácie sa v systéme ! |
§34
Klub 500 navrhuje vypustiť celé ustanovenie na základe ktorého sa zástupcovia zamestnancov vyjadrujú k hmotnému a finančnému zabezpečeniu žiakov či podieľajú na vypracovaní študijných programov. Sme presvedčení, že toto postavenie im neprináleží aj vzhľadom na to, že je v prvom rade v záujem zamestnávateľa pripraviť si absolventov pre prax. |
Novelizačný článok II – zákonník práce
§ 53 ods. 1 navrhuje preformulovať nasledovne: „Zamestnávateľ môže so žiakom strednej odbornej školy alebo odborného učilišťa, najskôr v deň, keď žiak dovŕši 15 rokov veku, uzatvoriť zmluvu o budúcej pracovnej zmluve, predmetom ktorej bude záväzok zmluvných strán, že žiak sa po vykonaní záverečnej skúšky, maturitnej skúšky alebo absolventskej skúšky stane jeho zamestnancom. Skúšobnú dobu v tomto prípade nemožno dohodnúť. Dohodnutý druh práce musí zodpovedať kvalifikácii, ktorú žiak získa absolvovaním učebného odboru alebo študijného odboru ak sa zamestnávateľ a zamestnanec nedohodli inak . Zmluva o budúcej pracovnej zmluve sa uzatvára so súhlasom zákonného zástupcu, inak je neplatná.“ DOPORUČENIE : V záujme právnej istoty navrhujeme tiež zadefinovať podstatné náležitosti zmluvy o budúcej pracovnej zmluve (napr. rozšírením § 43 ZP) ako nového právneho inštitútu, nakoľko uvedené pomôžeme s určitosťou predísť mnohým nedorozumeniam v aplikačnej praxi. |
§37
Klub 500 požaduje ustanovenie vzhľadom na vyššie spomenuté pripomienky k stavovských a profesných organizáciám vypustiť. |
§38 b)
Klub 500 požaduje ustanovenie vzhľadom na vyššie spomenuté pripomienky k stavovských a profesných organizáciám vypustiť. |