Klub 500 zásadne nesúhlasí s návrhom spoločnosti eustream na skokové zvýšenie prepravných taríf zemného plynu od 1. januára budúceho roka. Podľa predloženej metodiky by sa tarifa mala zvýšiť z úrovne 365 €/MWh/deň/rok na 620,5 €/MWh/deň/rok, teda približne o 70 %. Veľké navýšenie pritom prišlo už v predchádzajúcom období, keď v roku 2024 eustream zvýšil poplatok o 264 percent. Takýto bezprecedentný nárast by priamo zvýšil náklady slovenských priemyselných podnikov na plyn a vytvoril systémové riziko pre konkurencieschopnosť celej ekonomiky.
„Nie je možné, aby sa slovenský priemysel stal rukojemníkom nevyužitej tranzitnej infraštruktúry. Ak tarify porastú o 70 % bez jasného zdôvodnenia, ide o nákladový šok, ktorý znevýhodní naše podniky voči konkurencii v regióne a priamo ohrozí pracovné miesta,“ upozorňuje výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor.
Návrh je netransparentný a prenáša straty z tranzitu na slovenské firmy
Klub 500 poukazuje na to, že tarifný návrh neobsahuje transparentné a overiteľné údaje o výpočte cieľových výnosov ani o metodike ocenenia regulačnej bázy aktív. Bez týchto informácií nie je možné posúdiť, či tarify zodpovedajú reálnym a ekonomicky oprávneným nákladom, a zároveň vzniká vážne riziko, že sa do regulovaných cien premietnu aj náklady nesúvisiace s vnútroštátnou prepravou alebo inak neprimerané položky. Takto nastavený proces podľa názoru Klubu 500 vedie k uplatňovaniu neodôvodnene vysokých cien na úkor slovenských odberateľov, čo je v rozpore so zásadou primeranosti a nákladovej opodstatnenosti regulovaných taríf.
Eustream priamo v materiáli priznáva, že výpadok príjmov z neregulovaného tranzitu ruského plynu chce kompenzovať zvýšením regulovaných taríf – konkrétne uvádza, že „pri výpadku príjmov z tranzitu ruského plynu bude nevyhnutné pristúpiť k navýšeniu taríf s cieľom zabezpečiť finančnú udržateľnosť prevádzky prepravnej siete spoločnosti eustream“. Podľa Klubu 500 ide o neprípustný presun nákladov z neregulovanej činnosti na regulovanú, čo je v rozpore s princípmi európskej metodiky TAR NC aj slovenskou legislatívou. V praxi by to znamenalo, že slovenskí priemyselní odberatelia by mali platiť za straty z medzinárodného tranzitu, ktorý sa už nevykonáva.
Slovensko by sa zaradilo medzi najdrahšie krajiny v EÚ
Eustream formálne použil benchmarking, no nie na zníženie taríf smerom k efektívnym krajinám, ako by to v praxi malo vyzerať, ale na ospravedlnenie vysokých cien. Navrhované slovenské tarify by sa tak pohybovali až okolo 100 €ct/MWh/100 km, kým európsky priemer je približne 76 €ct/MWh/100 km. Spoločnosť sama uvádza, že po benchmarkovej úprave majú tarify zostať „v intervale medzi priemerom a maximom“ cien v EÚ, pričom minimálne efektívne hodnoty (napríklad Česko s úrovňou 25,5 €ct/MWh/100 km či Maďarsko s 28 €ct/MWh/100 km, prípadne Rakúsko Baumgarten entry+exit 0,74 € MWh/deň) sa ignorujú.
Takéto nastavenie by dramaticky zhoršilo pozíciu Slovenska v súťaži o investície a výrobu. V čase, keď Európska únia zdôrazňuje potrebu lacnejších energií pre priemysel, Slovensko by krokmi regulátora a prevádzkovateľa prepravnej siete išlo presne opačným smerom. Aj preto Klub 500, naopak, žiada zavedenie osobitnej, zvýhodnenej sadzby pre podniky s vysokým odberom plynu a pre firmy využívajúce plyn ako technologickú surovinu, keďže ide o bežnú prax v mnohých európskych štátoch na ochranu priemyselnej základne a udržanie konkurencieschopných podmienok pre výrobu.
Návrh má priamy vplyv na výrobu, export aj pracovné miesta
Klub 500 upozorňuje, že navrhované tarify by spôsobili zvýšenie fixných nákladov výroby približne o 5 až 10 eur za megawatthodinu, čo by sa okamžite premietlo do cien produkcie energeticky náročných odvetví od hutníctva cez chémiu až po výrobu stavebných materiálov. Slovenské firmy sa tak dostanú do výraznej konkurenčnej nevýhody voči podnikom v Maďarsku, Česku či Rakúsku, kde prepravné tarify zostávajú nižšie.
„V EÚ sa diskutuje o potrebe znížiť koncové ceny energií a podporiť priemysel. Slovensko by nemalo ísť opačným smerom. ÚRSO musí tento návrh odmietnuť a vyžadovať od Eustreamu jasné oddelenie regulovanej a neregulovanej činnosti. V opačnom prípade je to jasný recept na presun energeticky náročnej výroby za hranice, na stratu príjmov štátneho rozpočtu a stratu desiatok tisícov pracovných miest na Slovensku,“ dodáva T. Gregor.
Klub 500 žiada korekciu metodiky a ochranu priemyslu
Klub 500 vyzýva Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, aby návrh prehodnotil a vyžiadal si doplnenie podkladov, najmä:
- transparentné údaje k výpočtu cieľových výnosov a regulačnej bázy aktív,
- jasné oddelenie nákladov tranzitnej infraštruktúry od vnútroštátnej prepravy,
- nové uplatnenie benchmarkingu s dôrazom na najefektívnejšie a najbližšie krajiny regiónu,
- prepočet taríf tak, aby boli nákladovo odôvodnené, nediskriminačné a primerané,
- zavedenie osobitnej zníženej sadzby pre veľkých priemyselných odberateľov a podniky využívajúce plyn ako surovinu, čo je bežná prax v Európskej únii.
Klub 500 zároveň požaduje, aby sa priemyselní odberatelia stali plnohodnotnými účastníkmi cenových konaní, keďže rozhodnutia regulačného orgánu majú na nich bezprostredný dosah. Najväčší slovenskí zamestnávatelia zdôrazňujú, že udržanie primeraných a konkurencieschopných taríf nie je len technickou otázkou regulácie, ale kľúčovou podmienkou pre budúcnosť slovenského priemyslu. Ak regulátor napriek pripomienkam tarify schváli, Klub 500 je pripravený využiť všetky dostupné opravné prostriedky v zmysle práva Európskej únie.
„Konkurencieschopná cena energií je dnes pre Slovensko otázkou prežitia priemyslu. Nemôžeme dopustiť, aby sme si vlastným rozhodnutím zničili export, investície a tisíce pracovných miest,“ dodáva T. Gregor.
Klub 500 sa pýta vlády Slovenskej republiky, či je pripravená akceptovať takýto návrh, keď už dnes vieme, že slovenský energeticky náročný priemysel je vystavený neprimeraným cenám energií. Nejde pritom len o otázku cien plynu, ale aj elektriny. Nerozumieme, na základe čoho sa stanovujú ceny elektriny na burze, nerozumieme, prečo sa denne menia ceny na úrovni spot v 15-minútových intervaloch, a či je možné súhlasiť s tým, aby ceny v priebehu krátkej chvíle vyskočili na úroveň 400Eur/MWh, keď už vieme, že pri takejto cene dochádza k zastaveniu výroby v priemyselných podnikoch. Pýtame sa, pre koho takáto politika má slúžiť. Pýtame sa, koľko rokovaní bolo urobených zo strany Slovenskej republiky v Bruseli, ktorý je zodpovedný za energetickú politiku.
Pýtame sa vlády SR a všetkých relevantných inštitúcií, kto doteraz v skutočnosti prispieval k budovaniu Slovenskej republiky, keďže pri takomto postupe by Slovensko mohlo prísť o svoje postavenie priemyselnej krajiny s podielom priemyslu na HDP presahujúcim 25 %. Politici, ktorí nerozumejú významu priemyslu, by mali opustiť svoje pozície. Máme ako priemysel začať štrajkovať?! Vyzývame na zodpovednosť a správanie sa ku krajine so starostlivosťou riadneho hospodára. Klub 500 na svojom zasadnutí 27.11.2025 takéto praktiky hlboko odsúdil. Budeme žiadať o priame stretnutie s predsedom vlády, zodpovednými ministrami a zodpovednými predstaviteľmi inštitúcií, ktorým zdá sa takéto praktiky vyhovujú. Žiadame vládu Slovenskej republiky, aby vyvolala stretnutie s eurokomisárom pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Marošom Šefčovičom a začala riešiť tento problém komplexne.